Teacher training in bilingual education and the implications of using monolingual methodologies: strategies for improving pedagogical practices at Cunheia primary school, Mocuba district, Zambézia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2025n68.1443

Keywords:

Bilingual education, teacher training, monolingual methodologies

Abstract

This study analyzed the training of in-service teachers in bilingual education and the implications of using monolingual methodologies in Mozambican primary schools, focusing on Cunheia Primary School, Mocuba. The research used questionnaires and classroom observations to identify pedagogical practices and challenges faced by teachers. The results indicate that the lack of specific training in bilingual education leads teachers to adopt monolingual methods, exacerbated by the lack of adequate teaching resources. The hypotheses were confirmed, highlighting the need for continuous training and bilingual teaching materials. It is concluded that the success of bilingual education depends on improving teacher training and pedagogical support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brain Daniel Tachiua, Universidade Licungo

Bacharel e licenciado em Ensino de Português, mestre em Educação/Ensino do Português, doutor em Ciências de Educação na Especialidade Literacias e Ensino do Português pela Universidade do Minho. Professor Auxiliar na Faculdade de Educação da Universidade Licungo, leccionando nos cursos de graduação e pós-graduação disciplinas de Técnicas de Expressão em Língua Portuguesa, Teorias de Currículo, Mundo Lusófono, Língua Portuguesa, Didáctica, Leitura e Ensino e Metodologias do Ensino Superior. Publica regularmente artigos científicos nas áreas de educação, literacias, ensino bilingue e ensino do português. Actualmente e Vice-Reitor para a área administrativa na Universidade Licungo.

Paulo Vasco Chacanza, Universidade Licungo

Licenciado em ensino de Português e mestre em Letras pela Universidade Licungo, extensão de Sofala. É professor da disciplina de português nos ensinos primário e secundário moçambicanos há mais de 20 anos.

Anastácio Joaquim Nhambau, Universidade Licungo

É, por formação, professor de Inglês e Português, interessado em estudos sobre o ensino de línguas inglesa e portuguesa no contexto educacional moçambicano, com foco em estratégias de ensino inclusivas e práticas pedagógicas inovadoras.

References

BERUCHOVITH, C.; GARCIA, P. Ensino bilíngue: desafios e estratégias. Revista Educação e Multilinguismo, 2010.

CHAMBAL, B. A importância da formação contínua no ensino bilíngue em Moçambique. Revista Pedagógica, v. 2, n. 3, p. 45-62, 2022.

CUMMINS, J. Bilingual Children’s Mother Tongue: Why Is It Important? Sprogforum, v. 19, n. 7, p. 15-20, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009.

GOLIAS, R. Ensino monolingue versus ensino bilíngue: uma análise crítica. Revista Brasileira de Educação, n. 12, p. 35-52, 1999.

INSTITUTO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (INDE). Estratégias para a formação de professores no ensino bilíngue em Moçambique. Maputo: INDE, 2019.

MINEDH. Documento estratégico de expansão do ensino bilíngue 2020- 2029. Maputo: Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, 2020.

PINTO, M. Educação bilíngue em Moçambique: desafios e perspectivas. Revista de Educação e Cultura, v. 9, n. 2, p. 123-145, 2017.

SKUTNABB-KANGAS, T. Linguistic genocide in education – or worldwide diversity and human rights? Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.

TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

Published

2025-02-16

Issue

Section

Articles