Analysis of the semantic value and linguistic variation in Brazilian proverbs and popular sayings with ChatGPT and AntConc: an experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2025n68.1436

Keywords:

Phraseological Units, Popular Sayings and/or Proverbs, Semantic Field, Artificial Intelligence, ChatGPT

Abstract

We aim to investigate the semantic value and the occurrence of linguistic variation in Phraseological Units (PUs) of the type Proverbs and Popular Sayings in Brazilian Portuguese, using Artificial Intelligence (AI) such as ChatGPT and the linguistic processing software AntConc. As a theoretical framework, we draw on the studies of Klare (1986), Biderman (1998; 1987), Silva (2006), Xatara and Succi (2008), Monteiro-Platin (2014), among others. The results demonstrate the potential for using AI and machine learning in investigations of language aspects. The assessment of whether this type of technology is appropriate or not is left to the reader’s discretion. Regarding the linguistic results obtained, we observed a higher occurrence of Brazilian Proverbs and/or Popular Sayings in the semantic fields of patience (highest recurrence), caution and prudence (second highest recurrence), and consequence (third highest recurrence). Furthermore, co-occurring variants were identified in various semantic fields, including patience, caution, consequence, behavior, responsibility, communication, and vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane Pereira Barroso de Carvalho, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutoranda em Teoria e Análise Linguística pelo PPGLLIT/UFNT. Mestra em Letras pelo PPGLe/ UEMASUL (2022). Licenciada em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa pela UEMA (2017). Membro do Grupo de Estudos Linguísticos do Maranhão (GELMA/UEMASUL) e do Grupo de Estudos do Dicionário (GEDI/UFNT). Eventualmente, cumpro a função de parecerista da Revista Científica Kiri-Kerê - Pesquisa em Ensino (Qualis B2). Atualmente, estou desenvolvendo pesquisa de doutoramento sobre variação terminológica no domínio da Sociolinguística.

Ana Claudia Castiglioni, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Possui graduação (2005) em Letras Habilitação Português e Inglês pela UEMS - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, mestrado (2008) pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, doutorado (2014) pelo programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de São José do Rio Preto - SP e é professora associada nível I da Universidade Federal do Norte do Tocantins, atuando no curso de Letras do campus de Araguaína, no Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguística e Literatura - PPGLLIT (Mestrado e Doutorado) e no Mestrado Profissional em Letras. É membro efetivo do Grupo de Trabalho em Lexicologia, Lexicografia e Terminologia da ANPOLL - GTLex, e atua nas seguintes áreas: Lexicologia e ensino, Lexicografia, Lexicografia Pedagógica, Terminologia e Toponímia.

References

ABRAHÃO, V. B. B. Semântica, enunciação e ensino. Vitória: EDUFES, 2018. 182 p.

BIDERMAN, M. T. C. A estruturação do léxico e a organização do conhecimento. Letras de Hoje, [S. l.], v. 22, n. 4, 1987. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/17049. Acesso em: 11 dez. 2023.

BIDERMAN, M. T. C. Dimensões da palavra. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], n. 2, p. 81–118, 1998. DOI: 10.11606/issn.2176-9419.v0i2p81-118. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59660. Acesso em: 2 ago. 2024.

BISWAS, S. S. Potential Use of Chat GPT in Global Warming. Annals Of Biomedical Engineering, [S.L.], v. 51, n. 6, p. 1126-1127, 1 mar. 2023a. Springer Science and Business Media LLC. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-023-03172-7. Acesso em: 18 dez. 2023.

BISWAS, S. S. Role of Chat GPT in Public Health. Annals Of Biomedical Engineering, [S.L.], v. 51, n. 5, p. 868-869, 15 mar. 2023b. Springer Science and Business Media LLC. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-023-03172-7. Acesso em: 18 dez. 2023.

KLARE, J. Lexicologia e fraseologia no português moderno. Revista de Filologia Românica, v. 4, p. 355-60, 1986. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/38841850. Acesso em: 11 dez. 2023.

MATIAS, L. A. M.; KANSO, M. A.; HINO, M. C.; MARQUES FILHO, S. L.; TOMASI JUNIOR, D. L. Explorando o potencial do ChatGPT na educação: perspectivas e desafios. Rocedimentos da Isla 2023. 9., [s. l], v. 9, n. 1, p. 1-11, jul. 2023. Disponível em: https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1008&context=isla2023. Acesso em: 18 dez. 2023.

MONTEIRO, J. C. da S. Assistente ChatGPT na educação: possibilidades e desafios. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 9, n. 6, p. 2899–2906, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i6.10482. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/10482. Acesso em: 18 dez. 2023.

MONTEIRO-PLATIN, R. S. Fraseologia: era uma vez um patinho feio no ensino de língua materna (volume I). Fortaleza: Imprensa Universitária, 2014. 309 p. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/10310. Acesso em: 11 dez. 2023.

MORENO, D. A. H.; CHÁVEZ, J. A. B. Linguística de Corpus. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 2018. 84 p.

RODRIGUES, O. S.; RODRIGUES, K. S. A inteligência artificial na educação: os desafios do ChatGPT. Texto livre, v. 16, p. e45997, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tl/a/rxWn7YQbndZMYs9fpkxbVXv/#. Acesso em 18 dez. 2023.

SARDINHA, T. B. Linguística de Corpus: histórico e problemática. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 16, n. 2, p. p. 323-367, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/vGknQkZQGsGYbrQfKmTZY4s/#. Acesso em: 11 out. 2023.

SILVA, M. B. da. Uma palavra só não basta: um estudo teórico sobre as unidades fraseológicas. Revista de Letras, [S. l.], v. 1, n. 28, 2006. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/2308. Acesso em: 11 dez. 2023.

TORRES-DOS-SANTOS, D.; NOBRE-DE-MELLO, A. C. M. R.; SILVA, M. E. B. da. Ditados populares que abordam tempo e o ensino-aprendizagem de PLE/PL2. Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 163, 2011. DOI: 10.26512/rhla.v9i2.919. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/919. Acesso em: 18 dez. 2023.

Published

2025-02-16

Issue

Section

Articles