Literacy of literary reading and literary modes: study of book reading activities of 11th grade Portuguese students in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2025n68.1420

Keywords:

Literacy, Literary Reading, Textbook

Abstract

The concept of literary literacy constitutes a problematic aspect of this research, given the way it is explored in the 11th grade Portuguese student’s book. This study analyzes how literary literacy is achieved based on the approach of reading commands of literary discursive genres in the 11th grade Portuguese student’s book in light of the dimensions of literary literacy. The work follows a qualitative methodology, supported by content analysis. As for the results, we saw that in the act of interpreting literary texts, most commands focus more frequently on the critical dimension and less on their extratextual details, that is, the cultural dimension. Furthermore, the text is seen in and by itself, taking a structuralist perspective on teaching reading, which does not allow for the implementation of literary reading literacy, even if the literary modes present in the student’s book are suitable for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brain Tachiua, Universidade Licungo

Bacharel e licenciado em Ensino de Português, mestre em Educação/Ensino do Português, doutor em Ciências de Educação na Especialidade Literacias e Ensino do Português pela Universidade do Minho. Professor Auxiliar na Faculdade de Educação da Universidade Licungo, leccionando nos cursos de graduação e pós-graduação disciplinas de Técnicas de Expressão em Língua Portuguesa, Teorias de Currículo, Mundo Lusófono, Língua Portuguesa, Didáctica, Leitura e Ensino e Metodologias do Ensino Superior. Publica regularmente artigos científicos nas áreas de educação, literacias, ensino bilingue e ensino do português. Actualmente e Vice-Reitor para a área administrativa na Universidade Licungo.

Calton Sujai, Universidade Licungo

Licenciado em Ensino de Português com Habilitação em Ensino do Português, pela Universidade Licungo.

Jerónimo Pascoal Balata, Universidade Licungo

Licenciado em Ensino de Português com Habilitação em Ensino do Português pela Universidade Licungo. Docente de Técnicas de Expressão em Língua Portuguesa na Faculdade de Educação da Universidade Licungo.

References

BALATA, J. P. A Literacia no Ensino da Língua Portuguesa em Moçambique. (Monografia Científica). Universidade Licungo, Quelimane, Moçambique: Faculdade de Educação-FE, 2023.

BALEIRO, R. S. A literacia da leitura literária no ensino universitário. Universidade Nova de Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2011.

BARTON, D. Literacy: An introduction to the ecology of written language. Massachusetts e Oxford: Blackwell Publishing, 2009.

CEIA, C. A literatura ensina-se? Estudos de teoria literária. Lisboa: Edições Colibri, 1999.

COELHO, J. P. Problemática da leitura: Aspetos sociológicos e pedagógicos. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1976.

COUTINHO, A. Literacia científica e literacia literária:implicações e desafios. Universidade NOVA de Lisboa: Literacia Científica na Escola, 2017.

CULLER, J. Literary competence. In J. P. Tompkins (Ed.), Reader-response criticism: From formalism to post-structuralism (pp.101-117). Baltimore e Londres: The John Hopkins University Press,1980.

DEVITT, A.J. Writing genres. Carbondale, Illinois: Illinois University Press, 2004.

FERNANDES, M. Leitura Literária no Ensino Médio: Perspectivas para multiletramentos. Universidade Estadual de Campinas: Trem de Letras,2017.

HAMMERSLEY, M. What’s wrong with ethnography? London: Routledge, 1992.

FERNANDES, M. Leitura Literária no Ensino Médio: Perspectivas para Multiletramento. niversidade Estadual de Campinas. Áreas de Concentração: Linguagem e Educação, 2017.

INDE/MINED – Moçambique. Português, Programa da 11ª Classe. ©INDE/MINED ‐ Moçambique, 2010.

ISER, W. The range of interpretation. Nova Iorque: Columbia University Press, 2000.

MARSHALL, J. Research on literature response. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1996.

MCCORMICK, K. The culture of reading and the teaching of English. Manchester e Nova Iorque: Manchester University Press, (1994).

MELLO, C. O ensino da literatura e a problemática dos géneros literários. Coimbra: Almedina, 1998.

ORTEGA , Y., & Gasset , J. Missão da universidade e outros textos. (Tradução de Filipe Nogueira). Coimbra: Angelus Novus, 2003.

REIS, C. Tema e leitura crítica. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, (1982).

ROSENBLATT, L. M. Literature as exploration . (3ª ed.). Nova Iorque: The Modern Language Association, 2005.

SALDIVAR, R. Readings and systems of reading. Studies in the Novel. 11(4), 472-481, 1979.

SALES, P. A. A leitura literária no/pelo livro didático: desafios à prática docente em tempos pandêmicos. Interarius Reflections : Dossiê da Educação e o EAD no Contexto da Pandemia da Covid 19P:Perspectivas e Desafios, 2020.

SHOWALTER, E. Teaching literature. . Oxford, Massachusetts: Blackwell, 2003.

TACHIUA, B. D., & BALATA, J. P. A Literacia da leitura em comandos de leitura do livro didáctico de português da 8ª classe. Universidade Licungo Moçambique: Confluência. Rio de Janeiro: Liceu Literário Português,2024.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 1985.

Published

2025-02-16

Issue

Section

Articles