A construção resultativa verdadeira em português brasileiro

Auteurs-es

  • Marcello Marcelino Universidade Federal de São Paulo
  • Cândido Samuel Fonseca de Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais

DOI :

https://doi.org/10.18364/rc.v1i47.40

Résumé

RESUMO: Há tempos a construção resultativa é objeto de investigação em diferentes línguas. Uma pergunta natural, a partir da perspectiva gerativista, é se essas estruturas estão ligadas ao Parâmetro de Composição (PC). No presente trabalho, investigou-se, a partir de uma tarefa de julgamento de aceitabilidade com falantes monolíngues do português brasileiro (PB), se a resultativa verdadeira é uma construção disponível nessa língua. Os dados obtidos apontam que a construção verdadeira apresenta baixa aceitabilidade e tal resultado é interpretado como evidência de que o PB possui marcação com valor negativo do PC. PALAVRAS-CHAVE: Construção Resultativa Verdadeira; Parâmetro de Composição; Julgamento de Aceitabilidade.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

BERTUCCI, R. Construções resultativas infinitivas em português brasileiro. Alfa, v. 59, n. 3, 2014, p. 623-644.

CHOMSKY, N. Knowledge of Language. New York: Praeger. 1986.

BIBERAUER, T., ROBERTS, I. Towards a parameter hierarchy for auxiliaries: diachronic considerations. In: Cambridge occasional papers in linguistics. v. 6, 2012, p. 267–294.

BOAS, H. Resultatives at the crossroads between the lexicon and syntax: Where are they formed? In: ANTRIM, N.; GODDALL, G.; SCHULTE-NAFEH, M.; SAMIIAN, V. (eds.), Proceedings of the 1999 Western Conference on Linguistics, v. 11, 2000, p. 38-52.

BROCCIAS, C. The English Change Network. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Cognitive Linguistics Research Series, v. 22, 2003.

FEATHERSTON, S. Magnitude estimation and what it can do for your syntax: Some WH-Constraints in German. Lingua, v.115, 2005, p. 1525-1550.

FOLTRAN, M. As construções de predicação secundária no português do Brasil: aspectos sintáticos e semânticos. 1999. 205f. Tese (Doutorado em Linguística), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

GOLDBERG, A; JACKENDOFF, R. The English Resultative as a family of constructions. Language, v. 80, 2004, p. 523-567.

BAKER, M The macroparameter in a microparametric world. In: BIBERAUER, T. (ed) The Limits of Syntax. Amsterdam: Benjamins, 2009, p. 351-374.

KAYNE, R. Parameters and Universals, Oxford: Oxford U. Press, 2000.

KNÖPFLE, A. Resultativas adjetivais e o estatuto nu do adjetivo. Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.19, n.1, 2011, p.115-142.

KNÖPFLE, A. A estrutura sintática das resultativas adjetivais no alemão: uma proposta a partir de Kratzer (2005) 2010. 110f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

KRATZER, A. Building resultatives. In: MAIENBAUM, C.; WÖLLSTEIN-LEISEN, A. (Org.). Event arguments in syntax, semantics, and discourse. Tübingen: Niemeyer, 2005. p. 177-212.

LOBATO, L. Afinal, existe a construção resultativa em português? In: NEGRI, L.; FOLTRAN, M. J.; PIRES DE OLIVEIRA, R. (Org.). Sentido e significação. São Paulo: Contexto, 2004, p. 142-179.

MARCELINO, M. Resultativas em português brasileiro. Veredas, v. 18, n. 1, p. 121-137. 2014

_____. O Parâmetro de composição e a aquisição/aprendizagem de L2. 2007. 211f. Tese (Doutorado em Linguística), Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

_____. Construções resultativas em português e em inglês: uma nova análise. 2000. 97f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MCDANIEL, D., MCKEE, C. & CAIRNS, H. Methods for assessing children’s syntax. London: The MIT Press, 1996.

NAKAZAWA, T. On interpretation of resultative phrases in Japanese. Proceedings of the 26th Pacific Asia Conference on Language, Information, and Computation, 2012. p. 592-601.

NATION, Paul. Teaching and learning vocabulary. Boston: Heinle & Heinle. 1990.

NORRIS, J. & ORTEGA, L. Defining and measuring SLA. In: GOUGHTY, C.; LONG, M. (eds.) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell Publishing, 2003.

OLIVEIRA, C. Uma investigação sobre a aquisição das regras de formação da construção resultativa por bilíngues de alta proficiência do par linguístico português do Brasil e inglês. Letrônica, Porto Alegre, v. 7, n. 1, 2014, p. 66-85.

OLIVEIRA, C.; SOUZA, R. Uma exploração da aprendizibilidade da construção resultativa do inglês por bilíngues do par linguístico português do Brasil e inglês. Confluência, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, 2012, p. 242-260.

PARK, K-S.; LAKSHMANAN, U. The unaccusative-unergative distinction in resultatives: Evidence from Korean L2 learners of English. In: Proceedings of the 2nd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA), 2007, p. 328-338.

PYLKKÄNNEN, Liina.; McELREE, Brian. The syntax-semantics interface: On-line composition of sentence meaning. In: TRAXLER, Matthew; GRENSBACHER, Marton. The Handbook of Psycholinguistics – 2nd Edition. London/Burlington: Academic Press. 2006. p. 1-69.

RECH, N. A formação de construções resultativas no português brasileiro. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 49, n. 1, 2007, p. 79-100.

SNYDER, W. Language acquisition and language variation: The role of morphology. Tese de Doutorado. Cambridge, MA: The Massachusetts Institute of Technology, 1995.

SORACE, A. Using Magnitude Estimation in developmental linguistics. In: BLOM, E.; UNSWORTH, S.. Experimental methods in language acquisition research. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2010, p. 57-72.

SORACE, A; KELLER, F. Gradience in linguistic data. Lingua, v. 115, 2005, p. 1497-1524.

YUAN, B. AND ZHAO, Y. Asymmetrical syntactic and thematic reconfigurations in English speakers’ L2 Chinese resultative compound constructions. International Journal of Bilingualism, v. 15, 2011, p. 38-55.

SOUZA, R. S.; OLIVEIRA, C. S. F. de. The learnability of the resultative construction in English L2: a comparative study of two forms of the acceptability judgment task. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 22, n. 2, 2014, p. 375-410.

SOUZA, R.; OLIVEIRA, C.; PASSOS, M.; ALMEIDA, L. Efeitos do bilinguismo sobre a L1: evidências em julgamentos de aceitabilidade e no processamento online de bilíngues em imersão na L2 ou não. Linguística, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, 2014, p. 193-212.

WECHSLER, S. Resultatives and the problem of exceptions. In: LEE, I. –H et al (eds.). Issues in English Linguistics: Papers from the 1st World Congress of Scholars of English Linguistics. Hanyang University, Seoul, South Korea. Hankookmunhwasa, Seoul, 2012, p. 119-131.

______. Resultatives Under the event-argument homomorphism model of telicity. In: The syntax of aspect: deriving thematic and aspectual interpretation, ed. Nomi Erteschik-Shir and Tova Rapoport. Oxford: Oxford University Press, 2005, p. 255-273.

______. An analysis of English resultatives under the event-argument homomorphism model of telicity. In: Proceedings of the 3rd Workshop on Text Structure. Austin, Texas: Department of Linguistics, University of Texas, 2001, p. 1-15.

WECHSLER, Stephen; NOH, Bokyung. On resultative predicates and clauses: parallels between Korean and English. Language Science, v. 23, 2001, p. 391-423.

WHITE, L. Second language acquisition and Universal Grammar. Cambridge: CUP, 2003.

Téléchargements

Publié-e

2015-08-14

Numéro

Rubrique

Article