Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
DOI:
https://doi.org/10.18364/rc.2022n62.478Keywords:
East Timor, Portuguese language teaching, Multilinguistic ContextAbstract
This work presents, in the first part, two experiences of Portuguese language teaching in Timor-Leste. Separated by time, each case shows different problems and different situations from the social, cultural, and historical necessities of the Portuguese language in Timor-Leste. In the second part, there is a reflection on the formation of teachers in East Timor and, mainly, a defence of the need to know the local particularities from field research and accounts of the experiences of professionals working in international cooperation projects in order to adequately plan formative teaching and encourage a more effective language education policy.
Downloads
References
BECHARA, Evanildo. Ensino da gramática. Opressão? Liberdade?. São Paulo: Editora Ática, 2006.
LIVRO DE UM DOS AUTORES
CAPÍTULO DE LIVRO DE UM DOS AUTORES
CARIOCA, Claudia Ramos. As funções sociais da língua e as políticas de difusão do Português no Timor-Leste. D.E.L.T.A., 32(2): 427-447, 2016. https://doi.org/10.1590/0102-4450412561118873818
DURAND, Frederic. História de Timor-Leste – da pré-história à actualidade. Lisboa: Lidel, 2010.
DINIZ, Izabel Cristina Silva; SILVA, Luana Fabrícia Correia. Língua Portuguesa em Timor Leste: contexto de ensino e crenças sobre aprendizagem. Revista Multidisciplinar Acadêmica Vozes dos Vales, 2(4): 1-20, 2013.
FORGANES, Roseli. Queimado queimado, mas agora nosso! Timor: das cinzas à liberdade. São Paulo: Labortexto Editorial, 2002.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler - em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora & Autores Associados, 2011.
GUIMARÃES, Joice Eloi. Formação docente em Timor-Leste: prática e reflexão sobre gêneros discursivos e ensino. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(253): 700-713, 2018. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3650
HULL, Geoffrey. Identidade, língua e política educacional. Lisboa: Instituto Camões, 2001.
KOCH, Ingedore Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado das Letras, 1996.
THOMAZ, L. F. F. R. Babel Loro Sa'e – O problema linguístico de Timor-Leste. Lisboa: Instituto Camões, 2002.
CAPÍTULO DE LIVRO DE UM DOS AUTORES2
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Comunidades discursivas, gêneros e ensino. In: N. B. BASTOS (org). Língua Portuguesa: cultura e identidade nacional. São Paulo: EDUC, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alexandre Marcelo Bueno, Regina Helena Pires de Brito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author who publishes in this journal agrees to the following terms: The author maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal. The author is authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. The author is allowed and encouraged to publish and distribute his work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.