Diatopic variation in monolingual school dictionaries of Portuguese language type 4: a preliminary study of adopted criteria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2022n63.473

Keywords:

Lexicography, Sociolinguistic, school dictionary, diatopic variation

Abstract

This article is inserted in the scope of Lexicography and Sociolinguistic. Our objective is to reflect on the treatment given to the diatopic variation in monolingual dictionaries of the Portuguese language of type 4 thru a compared analysis of the lexicographic criteria adopted by this works’ authors. Our corpus has the following type 4 dicionaries: Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara (2011); Dicionário Unesp do Português Contemporâneo (2011); Novíssimo Aulete Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa (2011) e o Dicionário Houaiss Conciso (2011). The results show a large heterogeneity and lack of lexicography accuracy when treating this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila de Carvalho Pereira Gonçalves, Uviversidade Federal de Catalão (UFCAT )

Doutora em Análise Linguística pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP. Professora Adjunta do Departamento de Letras e do Mestrado em Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão - UFCat.

Khézia Cristina de Souza, Universidade Federal de Catalão (UFCAT)

Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Catalão - UFCat. Graduada em Letras Português/ Inglês pela Unidade Acadêmica Especial de Letras e Linguística (UAELL) da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão (UFG/RC). Foi bolsista CNPq do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) nos anos de 2015-2016 e 2016-2017, 2019-2020.

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolinguística. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (Orgs.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v. 1. 9. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2012. p. 23-50.

BAGNO, Marcos. Apresentação. In: CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

BARROS, Lídia Almeida. Curso básico de terminologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

BECHARA, Evanildo. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

BIDERMAN, Maria Tereza Camargo. A ciência da lexicografia. Alfa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 1-26. 1984.

BIDERMAN, Maria Tereza Camargo. Aurélio: sinônimo de dicionário?. Alfa, São Paulo, v. 44, p. 27-55, 2000.

BORBA, Francisco S. Dicionário Unesp do Português Contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula [elaboração Egon Rangel]. – Brasília: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: jan. 2020.

COROA, Maria Luiza. Para que serve um dicionário. In: CARVALHO, Orlene Lúcia de Sabóia; BAGNO, Marcos. Dicionários escolares: políticas, formas e usos. São Paulo: Parábola, 2011.

FAJARDO, Alejandro. Las marcas lexicográficas: concepto y aplicación práctica en la lexicografía española. Revista de Lexicografía, v. 3. 1996-1997.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

GARRIGA ESCRIBANO. La microestrutura del diccionario: las informaciones lexicográficas. In: GUERRA, Antonia María Medina (Coord.). Lexicografía española. Ariel Linguística, 2003.

GEIGER, Paulo (org.). Novíssimo Aulete Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.

HOUAISS, Antônio (org.); VILLAR, Mauro de Salles (ed. resp.). Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. Tradução Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre, Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PONTES, Antônio Luciano. Dicionário para uso escolar: o que é, como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.

PORTO DAPENA, José-Álvaro. Manual de técnica lexicográfica. Arco/ libros, 2002.

WELKER, Herbert Andreas. Dicionários: Uma pequena introdução à lexicografia. 2. ed. revista e ampliada. Brasília: Thesaurus, 2004.

Published

2022-08-15

Issue

Section

Articles