Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)

Authors

  • Janaina Fernanda de Oliveira Lopes Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2021n61.438

Keywords:

Grammar. Teaching. Linguistic Historiography.

Abstract

This work aims to discuss linguistic thinking in the lower grammar class of Ratio Studiorum (1599). The theoretical-methodological analysis is carried out on the principles of Linguistic Historiography, based on the assumptions made by Pierre Swiggers (2014) and Konrad Koerner (2014). The discussion takes place in the context of the Catholic Reformation and the Portuguese maritime expansion, linking linguistic thinking to the Latin tradition. Thus, the paper seeks to insert the analysis in the political cultural contexto of the time and to verify the linguistic thinking spread by it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaina Fernanda de Oliveira Lopes, Universidade Federal Fluminense

Mestra em Estudos de Linguagem (2020) pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em Leitura e Produção de Textos (2018) e graduada em Letras - Português/Literaturas (2017) pela mesma Universidade.

References

ÁLVARES, Manuel. De Institutione Grammatica libri tres. Lisboa: João Barreira, 1572.

ANCHIETA, José de. Cartas, informações, fragmentos históricos e sermões do Padre Joseph Anchieta, SL (1554-1594). Rio de Janeiro: Civilização brasileira AS, 1933.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 de maio de 2020.

CARDOSO, Simão. A gramática latina no séc. XVI: as <> na gramática do P.e Manuel Álvares (1572) e na Minerva de Sanctius (1587). Revista da Faculdade de Letras línguas e Literaturas. v. 12, p. 159-172, Porto, 1995.

COMPANHIA DE JESUS. Constituições da Companhia de Jesus e normas complementares. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

FERNANDES, Gonçalo. De Institutione Grammatica Libri Tres (1572) de Manuel Álvares (1526-1583). Revista da Academia Brasileira de Filologia. v. 4, p. 85-99, Rio de Janeiro, 2007.

FRANCA, Leonel. O método pedagógico dos jesuítas. Rio de Janeiro: Agir, 1952.

FRANCA, Leonel. O método pedagógico dos jesuítas: o Ratio Studiorum. São Paulo: Kírion, 2019.

HANSEN, João Adolfo. Manuel da Nóbrega. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. Coleção Educadores.

JACA, Carlos. Situação da Universidade no período anterior à sua transferência para Coimbra. In: Diário do Minho – Linhas Gerais sobre a História da Universidade Conimbricense. Das suas origens à Reforma Universitária Pombalina de 1772. p. 1-37, 2010.

KEMMLER, Rolf. De institvtione grammatica libri tres (Lisboa, 1573): a edição princeps da ars minor de Manuel Álvares. Revista Portuguesa de Humanidades. v. 17, Braga: 2013.

KOERNER, E. F. Konrad. Quatro décadas de historiografia linguística: estudos selecionados. Trad. Cristina Altman, Sónia Coelho, Susana Fontes, Rolf Kemmler et all. Braga: 2014.

LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil. Tomo I. Tipografia Porto Médico, 1938.

LOYOLA, Ignacio de. Autobiografia de Santo Inácio de Loiola. Trad. António José Coelho, S.J. Braga: Editorial A. O., 2005.

MIRANDA, Margarida. O Padre Manuel Álvares e a primeira gramática global. In: Diocese do Funchal – A Primeira Diocese Global: História, Cultura e Espiritualidades.

Volume 2, p. 505-513, Funchal: Esfera do Caos, 1995.

MORAIS, Carlos. As artes de gramática ex Clenardo para o ensino do Grego em Portugal. In: As Artes de Prometeu: Estudos em Homenagem a Ana Paula Quintela. Org. Belmiro Fernandes Pereira e Marta Várzeas. Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2009. P. 117-134.

NAVARRO, Eduardo de A. O ensino da gramática latina, grega e hebraica

no Colégio das Artes de Coimbra no tempo de Anchieta. Actas do Congresso

Internacional Anchieta em Coimbra – Colégio das Artes da Universidade (1548-1998). v.1, p. 385-406, Coimbra: Fundação Eng. António de Almeida, 2000.

ROSA, Teresa Maria R. da F. Monumenta historica O Ensino e a Companhia de Jesus (séculos XVIi a XVIII)Volume I (1540-1580). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2015.

SPRINGHETTI, Emilio. Storia e fortuna della Grammatica di Emmanuele Alvares, S. J. Humanitas. 13-14, Coimbra, 1961-1962.

STORCK, João Batista. Do modus parisiensis ao Ratio Studiorum: os jesuítas e a educação humanista no início da idade moderna. Hist. Educ., Santa Maria, v. 20, n. 48, p. 139-158, Apr. 2016.

SWIGGERS, Pierre. A historiografia da linguística: objeto, objetivos, organização. Confluência. Rio de Janeiro, n. 44-45, p. 1-21, 1º e 2º semestres de 2014.

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles