Specialized school dictionaries: lexicography for fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.v1i60.422

Keywords:

Lexicography. Specialized dictionary. Elementary School. Collections. PNLD.

Abstract

A research that gave rise to the article is the field of Linguistics and Education and, through it, if you answer how it is done or work with the use of a dictionary in textbooks. In addition to the relevant points that guided a research to understand how accepted about linguistic processes, such as synonymy and hyperonymy with a view to expanding or repertoire of words and the users of the rhetoric of enrollments enrolled in a school pedagogical practice, in addition to analyzing these processes in those approved in the PNLD: Teláris Project, Português Linguagens e Singular & Plural; realize the importance of using the dictionary in these collections as a playful practice, considering possible games to be played to develop arguments and creativity. Main article in the main authors of Linguistics: Antunes (2012), Basílio (2013), Leal (2003) and Vilela (1994). The analysis performed was of a qualitative nature and there was a frequency of activities that work with polysemy.

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Author Biographies

Arabie Bezri Hermont, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

É mestre (1999) e doutora (2005) em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É graduada em Letras (1997) e em Comunicação Social (1989) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Letras e da Graduação em Letras e Pedagogia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Líder do Grupo de Pesquisa Estudos em Linguagem e Cognição (ElinC) (PUC Minas).

Manoela Moreira Coscarella, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

É graduada em Português e Inglês pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Obteve bolsa de incentivo à docência (PIBID CAPES) durante dois anos. É mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da PUC Minas. É monitora do curso intensivo de Português para estrangeiros (PLE) desde 2019 na PUC Minas. Participação do programa Residência Pedagógica em 2019. Atualmente participa do Grupo de Pesquisa Estudos em Linguagem e Cognição (ElinC) da PUC Minas.

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Published

2020-12-09

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Section

Articles