Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects

Authors

  • Juscelino Francisco do Nascimento Universidade Federal do Piauí (UFPI) http://orcid.org/0000-0001-7090-2876
  • Rossana Ramos Henz Universidade de Pernambuco (UPE) e Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP).

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2021n61.399

Keywords:

Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes.

Abstract

This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level.

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Author Biographies

Juscelino Francisco do Nascimento, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB), mestre e graduado em Letras/Inglês pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente, é professor adjunto I da UFPI, diretor Pro Tempore do Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, em Picos; professor formador do Centro de Educação Aberta e a Distância (CEAD/ UFPI), onde é coordenador de estágios do Curso de Letras/Inglês; e professor dos Programas de Pós-Graduação em Letras (PPGEL), da UFPI, e em Formação de Professores (PPGFP) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Rossana Ramos Henz, Universidade de Pernambuco (UPE) e Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP).

Mestre e doutora em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Adjunta do Curso de Letras e do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) nos campi de Garanhuns e Mata Norte da Universidade de Pernambuco (UPE) e professora Adjunta do Curso de Letras e do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP).

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Published

2021-09-05

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