A variacionist study on the existentials ‘ter’ and ‘haver’ based on ALiB data of Alagoas, Ceará and Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.v1i59.362

Keywords:

Variationist sociolinguistics, existential verbs, ALiB.

Abstract

This paper deals with the variable use of the verbs ‘ter’ and ‘haver’ regarding the data taken from the Linguistic Atlas of Brazil – AliB, including Alagoas, Ceará and Piauí (MOTA; CARDODO, 2009; CARDOSO; MOTA, 2012). Its conclusions are based on theoretical and methodological assumptions of Variationist Sociolinguistics (LABOV, [1972] 2008; WEINREICH et al., [1968] 2006). In this purpose, the authors analyze the speech of 84 informants, distributed into 21 municipalities of the three States mentioned above. The variables gender, age, location, type of questionnaire and verbal form were controlled. The data were submitted to the Goldvarb X program with the following results: the verb ‘ter’ obtained total occurrences higher than 96%, allied to the age group I and the present tense, whereas for ‘haver’ the age group II and the past tense were the protagonists, presenting a tendency for a changing process from ‘ter’ to ‘haver’.

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Author Biographies

Aluiza Alves de Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestre e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora adjunta K da graduação em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) do Centro de Humanidades (CH) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Coordena o Projeto Variação lexical e morfossintática no falar de Fortaleza-CE, o Laboratório de Pesquisas Sociolinguísticas do Ceará – LAPESCE, e o Grupo de Estudos e Pesquisas Sociolinguísticas de Fortaleza-CE (SOCIOFOR), vinculado ao Diretório de Grupos de Pesquisas do CNPq.

Rakel Beserra de Macedo Viana, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Especialista em Gestão Educacional (2009) e em Ensino de Língua Inglesa (2012). Tem experiência no Ensino Básico com desenvolvimento de Projetos de Leitura e Escrita e no Ensino Superior em Educação à Distância.

Cassio Murilio Alves de Lavor, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada - PosLA da Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará - UECE e graduação em LETRAS LICENCIATURA pela mesma universidade (2014). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística.

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Published

2020-08-22

Issue

Section

Articles