Contributions of Systemic-Functional Linguistics to the Understanding Female Marginalization in the Genre Series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2024n67.1411

Keywords:

Systemic-functional linguistics, Domestic violence, Genre series

Abstract

People signify the world and act in it through socio-semiotic artifacts by (re) semiotizing beliefs, values, etc. with evaluative signs. In this context, we would like to answer the question of how the application of a socio-semiotic analysis can contribute to the denaturalization of violence against women in the series. As a general aim, we semiotically analyze the multilingual modes and assess how female marginalization manifests itself. This is justified by the need to denaturalize sexist stereotypes that marginalize women’s identity. Methodologically, we have selected three excerpts from the series “Bom dia, Verônica” from the first season on Netflix, which show scenes of domestic violence related to social semiotics. Here, we focus on systemic-functional grammar, emphasizing the (extra)linguistic level structured by the cultural and situational context, as well as the way the verbal semiotic system represents people in the world and the relationships they have. To summarize, the verbal semiotic system denounces the invisibility of women through lexicogrammatical strategies that are shaped by ideologies, culture and identity construction.

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Author Biographies

Arlete Ribeiro Nepomuceno, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Possui graduação em Letras Português/ Francês (1989) e especialização (Lato Sensu) em Linguística pela Universidade Estadual da Montes Claros (2000), mestrado em Língua Portuguesa (2005) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP -, e doutorado em Estudos Linguísticos (2013) pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Professora adjunta efetiva na Universidade Estadual de Montes - Unimontes. Integra o corpo docente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Tem experiência no ensino e na pesquisa na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: Parataxe, Hipotaxe, Encaixamento; Gramática Sistêmico-Funcional e do Design Visual, Multimodalidade e Análise Crítica do Discurso.

Maria Clara Gonçalves Ramos, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda em Estudos Linguísticos, na linha de pesquisa Linguagem no Contexto Social, pela Universidade Federal de Santa Maria/RS, bolsista pela CNPq e graduada em Letras Português, pela Universidade Estadual de Montes Claros/MG (2019-2023). Desenvolve trabalhos relacionados à perspectiva sociossemiótica, com as pesquisas “Mídia, política e gramática sistêmico-funcional”, “Leitura multissemiótica em diferentes gêneros discursivos”, “Mulheres em (dis)cursos: representações identitárias na série Bom dia, Verônica” e “A Promoção do Ensino- Aprendizagem da Leitura de Textos Midiáticos Multimodais na Educação Básica”, sendo estas financiadas pela FAPEMIG (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais).

Vera Lúcia Viana de Paes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Tem mestrado em Letras: estudos linguísticos - Universidade Federal de Minas Gerais. Graduação em letras português/ área Linguística e Literatura (Universidade Estadual de Montes Claros). Especialização lato sensu em língua inglesa. Professora pesquisadora no projeto de extensão Unimontes/Fapemig: A Promoção do Ensino-Aprendizagem da Leitura de Textos Midiáticos Multimodais na Educação Básica (2023). Professora de Língua Portuguesa e Literatura na rede estadual de ensino (2020 a 2023). Pesquisa teorias linguísticas da língua em uso: Linguística Sistêmico-Funcional (Gramática Sistêmico-Funcional), Gramática do Design Visual, Teoria Multimodal, Semiótica Social e Análise de Discurso Crítica.

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Published

2024-07-03

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Articles