The Importance of the school for the consolidation of the Italian language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2023n65.1314

Keywords:

Italian School, Italy unification, Standard italian language, italian teaching

Abstract

In this article we deal with the Italian school at the time of the unification of Italy and its importance for the consolidation of the Italian language. At a time when most Italians did not speak and did not know the standard Italian language - they were literally illiterate - it was a political, grammatical, linguistic and cultural challenge to make it a common language through school performance. We discuss here the main issues of this scenario, in which the school assumed the role of disseminating the official language of the new country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson Evaristo, Universidade do Estado do Riuo de Janeiro (UERJ)

Professor de língua portuguesa na UERJ, atuando no PGLetras e no PPLIN/FFP. Procientista da UERJ e Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ), é coordenador da disciplina de “Crítica Textual” no curso de Letras (UFF) do CEDERJ e coordenador do subprojeto de língua portuguesa do Programa Residência Pedagógica da CAPES. Pós-doutor em língua portuguesa pela UPM, doutor em língua portuguesa pela UERJ e em letras neolatinas (língua italiana) pela UFRJ.

References

AIERRE. Il dialetto, dignità di comunicazione, dignità sociale. Pubblicato a cura della Associazione Internazionale Ricerca e Recupero. Bari: AIERRE, 1997. Disponibile sul sito: http://bit.ly/1l5ZPyd - Accesso nel 04/04/2022 alle ore 14:30

BONETTA, G. La scuola dell’infanzia in La scuola italiana dall’Unità ai nostri giorni, a cura di G. Cives, La Nuova Italia, Firenze 1990, pp. 1-53

DE MAURO, Tulio. Storia linguistica dell’Italia unita. Roma: Laterza, 1995

FUMAGALLI, Giuseppe. Chi l’ha detto?. Milano: Hoepli, 1921

EVARISTO, Jefferson. Origens remotas da unificação da língua italiana: qual a influência da experiência com a língua latina?. MEDIEVALIS, v. 10, p. 163-179, 2021.

ITALIANA, Presidenza della Repubblica. Lingua italiana – Fatore portante dell’identità nazionale. Roma, 2011

TRIFONE, Pietro. Lingua e identità – Una storia sociale dell’italiano. Roma: Carocci, 2006

SERIANNI, LUCA. La lingua e la scuola – L’unificazione. Disponibile sul sito: http://bit.ly/1p8jcYa - Accesso nel 03/04/2022 alle ore 1:50

SILVA-ALVES, Jefferson Evaristo do Nascimento. Do trecento ao cinquecento: história da língua italiana na perspectiva do contato e das políticas linguísticas. Palimpsesto, v. 19, p. 327-343, 2020

EVARISTO, Jefferson. Do trecento ao cinquecento: história da língua italiana na perspectiva do contato e das políticas linguísticas. Doutorado em Letras Neolatinas. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019

LANUZZA, Stefano. Storia della lingua italiana. Roma: Tascabili Economici Newton, 1994

MANZONNI, Alessandro. Dell’unità della lingua e dei mezzi di diffonderla

MARAZZINI, Claudio. La lingua italiana – profilo storico. Bologna: Il Mulino, 2002

Published

2023-07-23

Issue

Section

Articles