The school manual and the teaching of grammar: some considerations and conclusions from a “case”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2023nEspecial.1398

Keywords:

Portuguese language, teaching, school handbook

Abstract

Currently, the school handbook is the educational tool most commonly used by teachers and students. In the Portuguese educational context, it enjoys a privileged status, enshrined in the legal provisions themselves. The central importance of this pedagogical tool is also undeniable with regard to the teaching and learning of the Portuguese language. Given the strong presence of the School Handbook in the teaching-learning processes of the Portuguese/Portuguese subject, our main objective is to verify, through a “case study”, whether the Handbook plays a crucial role in the (con)formation of ideas, practices and representations about the language, about the teaching-learning process of this language, about the role of the different actors in this process, about the validity of certain contents and/or methods, etc., as they explicitly and/or implicitly convey the ideas and representations of the authors and editors about these aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Assunção, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

É professor catedrático da área de Linguística Portuguesa no departamento de Letras, Artes e Comunicação da Universidade de Trás- os-Montes e Alto Douro, em Chaves. Participa no projeto “Língua e Cultura: Património escrito e património oral (CEL)” e tem interesses nos âmbitos da historiografia linguística portuguesa, da sintaxe e da didática do português, nos quais tem publicado numerosos trabalhos, tais como o Glossário de Didáctica das Línguas ( com J. Belo, 2000), A Arte da Grammatica da Lingua Portugueza de António José dos Reis Lobato(2000) ou A Arte da Grammatica da lingoa mais usada na costa do Brasil, de José de Anchieta, na quadro da gramaticalização de vernáculos europeus (Homenagem ao Professor Doutor Mário Vilela; com M.C. Fonseca, 2005).

Manuela Tender, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

É professora, formadora de docentes, ex-deputada à Assembleia da República Professora e Formadora acreditada pelo CCPFC. É licenciada em línguas e Literaturas Modernas, Estudos Portugueses e Franceses pela Universidade do Porto. Pós-graduada em Educação pela Universidade do Minho e mestre em Ensino da Língua e da Literatura Portuguesas pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

References

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. “O texto literário e o ensino da Língua Materna”, in AAVV, Congresso sobre a Investigação e o Ensino do Português - Actas (Maio, 1987). Lisboa: ICALP/ME, 1989.

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. Teoria e Metodologia Literárias. Lisboa: Universidade Aberta, 1990.

AMOR, Emília. Didáctica do Português – Fundamentos e metodologia. Lisboa: Texto Editora (col. Educação Hoje), 1993a.

AMOR, Emília Marçal & Cabral, Assunção T. Caldeira. O Discurso Pedagógico no Manual Escolar. O Professor. n. 102, dez. 1987.

APP Associação de Professores de Português. Que Ensino da Língua Portuguesa para o Século XXI? Anuário da Educação. Eurostandarte, p. 22-23, 1998-99.

APP Projecto Português 2002: O Ensino e a Aprendizagem do Português na Transição do Milénio. Relatório preliminar. Lisboa: M.E, 2001.

APPLE, Michel W. (Ideología y currículo. Madrid : Akal/Universitaria, 1986b.

APPLE, Michel W. Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educatión. Barcelona: Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Paidós Ibérica, 1997.

ASSUNÇÃO, Carlos da Costa. O Poder e a gramática com base num exemplo. In: Linguística e Educação. Actas do Encontro da associação Portuguesa de Linguística, Lisboa: Edições Colibri/Associação Portuguesa de Linguística, p. 15-34, 1998.

BARBEIRO, Luís Filipe (1999). Funcionamento da língua: as dimensões activadas a partir dos manuais escolares. In: CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, p. 95-110, 1999.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

CARVALHO, José António Brandão S. Os manuais escolares de Língua Portuguesa: representações da escrita e do ensino/aprendizagem da escrita. Comunicação apresentada no II Colóquio sobre Questões Curriculares. Braga, Universidade do Minho, 1996.

CARVALHO, José António Brandão. A escrita nos manuais de língua portuguesa – objecto de ensino/aprendizagem ou veículo de comunicação? In: CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, p. 179-188, 1999.

CASTRO, Rui Vieira de. Para a análise do discurso pedagógico. Constituição e transmissão da gramática escolar. Braga: Universidade do Minho, 1995.

CASTRO, Rui Vieira de (1999). Já agora, não se pode exterminá-los? Sobre a Representação dos Professores em Manuais Escolares de Português. In: CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, p.189-196, 1999.

CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, 1999.

CASTRO, Rui Vieira de & Sousa, Maria de Lourdes (Orgs.) Linguística e Educação. Actas do Encontro da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Edições Colibri/Associação Portuguesa de Linguística, 1998a.

COSTA, João, Costa, Maria Armanda & Barbosa, Jorge Morais. A gramática na sala de aula. In: Reis, Carlos (Org..). Actas. Conferência Internacional sobre o Ensino do Português. Lisboa: DGIDC/ME, p. 149-186, 2008.

CRISMORE, Avon. Rhetorical Form, Selection and Use of Textbooks, in De Castell, Luke & Luke (orgs). Language, authority and criticism: reading son the school textbook. London: Falmer Press, p. 133-152, 1989.

DELGADO-MARTINS, Maria Raquel (1999). “Das Reformas do Ensino do Português”, in Revista Portuguesa de Educação, vol. 12, n.º 1, p. 111-125.

DUCROT, Oswald (1972). Dire et ne pas dire. Principes de sémantique linguistique. Paris : Hermann.

FONSECA, Fernanda Irene & Fonseca, Joaquim (1990). Pragmática linguística e ensino do Português. Coimbra: Almedina.

FRIAS, Maria José (1992). Língua Materna – Língua Estrangeira. Uma Relação Multidimensional. Porto: Porto Editora.

GOODMAN, Kenneth S. et al. Report Card on Basal Readers. New York: Richard C. Owen Publishers, Inc, 1988.

LAMAS, Estela Pinto Ribeiro. O Manual – O Caso Específico do Manual de Língua Materna. A Aula de Língua e Literatura Maternas,. Vila Real: UTAD, caderno 2, p. 19-30, 1994.

LOMAS, Carlos & Osoro, Andrés. Los materiales didácticos: análisis e instrucciones de uso, in Carlos Lomas (Coord.), p. 183-222, 1996.

PEDRO, Emília Ribeiro (Org.). Análise crítica do discurso. Uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Ed. Caminho, 1997a.

PEDRO, Emília Ribeiro (1997b). Análise crítica do discurso: aspectos teóricos, metodológicos e analíticos. In: PEDRO, Emília Ribeiro (Org.). Análise crítica do discurso. Uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Ed. Caminho, p. 19-46, 1997a.

REIS, Carlos & Adragão, José Victor. Didáctica do português. Lisboa: Universidade Aberta, 1990.

RODRIGUES, Angelina Ferreira. A leitura de literatura no Ensino Secundário: estatuto e funções dos livros para-escolares. Revista Portuguesa de Educação, 9 (2), 61-88, 1996.

RODRIGUES, Angelina Ferreira. Das Configurações do Manual às Representações de Literatura. CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, p. 423- 440, 1999.

SEQUEIRA, Fátima. A importância dos materiais curriculares em contextos de ensino/aprendizagem do Português. Actas do Congresso Internacional sobre o Português. Lisboa: Universidade de Lisboa, 1996.

SOUSA, Maria de Lourdes Dionísio. Manuais escolares e a constituição de comunidades interpretativas, In: LEITE, Laurinda et al. (Orgs). Didácticas/ Metodologias da Educação. Braga: Universidade do Minho, p. 575-590, 1997b.

SOUSA, Maria de Lourdes Dionísio. Níveis de estruturação e dimensões de transmissão dos livros de português. In: CASTRO, Rui Vieira de et al. (Orgs.). Manuais Escolares. Estatuto, Funções, História. Actas do I Encontro Internacional sobre Manuais Escolares. Braga: CEEP/IEP/ Universidade do Minho, p. 495-506, 1999.

SOUTO, António Manuel Lopes de Oliveira. Coerência e coesão textuais nos manuais de língua portuguesa de 10.º ano. Vila Real: UTAD, dissertação de Mestrado, 2009.

TAVARES, Maria Andresen Sousa. A antologia escolar no ensino do português. Braga: Universidade do Minho, dissertação de mestrado (não publicada), 1987.

TAVARES, Maria Andresen Sousa (1989). A Transmissão Escolar dos Valores Literários. Os Textos Consagrados. In: Fátima Sequeira, Rui Vieira de Castro e Maria de Lourdes Sousa (orgs.), p. 91-124.

TORMENTA, José Rafael (1996). Manuais escolares. Inovação ou tradição? Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1996.

VAN DIJK, Teun. Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society. v. 4, n.2, 249-283, 1993.

VERÍSSIMO, Artur (Coord.), Serpa, Ana Isabel, Rodrigues, Goretti & Sousa, Henriqueta. Viver em Português 7. Lisboa: Areal Editores, 2016.

VILELA, Graciete; Duarte, Isabel Margarida & Figueiredo, Olívia. Metodologia do ensino do português. In: CARVALHO, Adalberto Dias de (org.), Novas Metodologias em educação. Porto: Porto Editora (col. Educação), 227-261, 1995.

Published

2023-10-27